پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردني است

اين آخرين شكايت من با زبان شعر
از خاطرات كهنه ي بر ياد ماندني است
اين آخرين عبور من از كوچه باغ عشق
با يك بغل حكايت غمناك و خواندني است

اين آخرين غروب غم آلود سرنوشت
بر ساحل غريب و مِه آلود غربت است
يك روز مي رسد كه از اين سرديِ فراق
بر سينه ات سياهي ي زنگار حسرت است

نه، من دوباره پند و نصيحت نمي كنم
جايي براي حرف و حديثي دوباره نيست
اما فقط نصيحت آخر، شنيده اي!
"در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست"

گفتم بدان كه شعر جدايي نگفته ام
حرمت بدار عقده ي دل بي صدا بگو
با ياد روزهاي خوش آشنا شدن
"با يار آشنا سخن آشنا بگو"

باور نمي كني كه دلم غرق عشق توست
شب ها دگر به ياد تو خوابم نمي برد
كافر مشو به پاكي ي احساسمان شبي
"آنجا ببر مرا كه شرابم نمي برد"

رؤيا نديده ام به خدا شعر حاجت است
من ترك واژه هاي مكدّر نمي كنم
چشم سياه و زلف پريشان بهانه نيست
"صد بار توبه كردم و ديگر نمي كنم"

يادش به خير قصّه ي آن روزهاي دور
حالا ببين زمانه كه با عشق ما چه كرد
مي بينم آن شبي كه به ياد گذشته ها
"ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد"

************************
اين بود آن حكايت من با زبان شعر
اي دوستان خلاصه شنيديد راز من
با اين صفاي خاطر و احساس بنگريد
"با من چه كرد ديده ي معشوقه باز من"

چندي گذشت در تبِ بي رنگِ خاطرات
اين نامه هم به گوش نگارم اثر نكرد
من ماندم و تمام هوس هاي رنگ رنگ
"دلبر برفت و دلشدگان را خبر نكرد"

با سنگ عشق آينه ي دل شكسته شد
تا اينكه باز شمع دلم شعله ور شود
مبهوت شد نگاهِ ترِِِ مِه گرفته ام
"يارب مباد آنكه گدا معتبر شود"

بشكن نترس، قلب من از جنس شيشه است
بايد دگر كه عشق تو با من چِها كند
"ساقي به جام عدل بده باده تا گدا
غيرت نياورد كه جهان پربلا كند"

بشكن دوباره جام نگاهم شكستني است
سيلاب اشك هاي من انگار ديدني است
بشكن دوباره بال مرا تا به خاطرت
پرواز، زنده بماند پرنده مردني است

تقديم به شاعر بزرگ معاصر : فروغ فرخزاد
تيرماه 1380

16 نظرات:

قاصدک گفت...

از بهترین سروده هاته نگاه
یه چیز ماندگار
استفاده از بیت های معروف از حافظ و فریدون مشیری و فروغ و ... واقعا بی نظیرش کرده
من که خیلی دوست داشتم

رضا گفت...

قشنگ بود.

یه اشتباه تایپی داری.

"با يار آشنا سخن آشنا بگو".خوشم اومد ازش

ماندالایز گفت...

از اون کاراست که باید بخش اعظمش رو نخوند
شرمندتم که اینطوری میگم ولی خدا شاهده که ... .

حیاط خلوت گفت...

عالی بود بود برای من نگاه
از بهترینایی بود که اینجا نوشتی
با این که طولانی اما روان، خوش آهنگ و رها و دلگیر بود
دو سه جاشو می تونم جدا کنم اما این یکی یه چیز دیگه ست:

"حرمت بدار عقده ي دل بي صدا بگو"

حیاط خلوت گفت...

عمو توی به همه بگو یه چیزی برات گذاشتم
اینجا هم یه دونه می ذارم البته این یکی یاروشو دوست ندارم اصلاً ولی این قطعه شو چرا

http://www.4shared.com/audio/ZSwvps7I/01_-_Alas_wwwBiDelir_.html

و یه چیز دیگه
کم پیش میاد اما گاهی بعضی از دوستامو که خیلی به هم میان به هم معرفی می کنم
به اینجا سر بزن
این اولین و به نوعی تنها دوست شاعر منه گمونم تعامل خوبی بتونید با هم داشته باشید
http://valqalam.blogspot.com/

نگاه گفت...

@قاصدك

خاله ممنون شما لطف دارين چي بگم يه حس بود مثل يه نمايشنامه كه دو قسمت داره يه نامه يه توضيح

آره خودم هم خوشم اومد از اين قضيه

@رضا

ممنون عمو جان چه عجب از اين طرفا ممنون از اينكه غلط تايپيه منو گفتين

@ماندالايز

عمو جان نميدونم چي بگم هميشه وقتي ميگفتي يكي از كارام بده خودم حس مي كردم ولي اين يكي رو ...

@حيات خلوت

ممنون عمو جان شما لطف دارين راستي رفتم وبلاگش رو ديدم و ادش مي كنم و كامنت مي گذارم از كاراش خوشم اومد ممنون از معرفيت

Elham گفت...

***

سلام عمو !

بعد از مدت ها اومدم اینجا با یک شعر فوق العاده مواجه شدم !
خیلی دوستش دارم ، با قاصدک موافقم که استفاده از ابیات بقیه شاعرها خیلی کار قشنگی بود !


***
Elham
***

محسن صلاحی‌راد گفت...

سلام جناب نگاه
البته من از ماه‌ها پيش با وبلاگ زيباي شما آشنا بودم و بارها از شعرها و «نگاه» شما لذت برده‌ام.
براي من نيز متقابلاً مايه‌ي افتخار است كه نشاني وبلاگ شما را در ليست پيوندهاي خود داشته باشم.

زنده باد

بنده نخودم، شما؟ گفت...

شعر قشنگي بود. مصرع‌ها و بيتاي ديگران رو هم خوب جا انداخته بودي تو شعرت و احساساتت رو هم خوب نشون داده بودي... فقط هر چي فكر مي‌كنم مي‌بينم اين مصراع آخر از وزن زده بيرون (عمدي هم اگه بوده بازم خوب نشده)
پرواز، زنده بماند پرنده مردني است!

نگاه گفت...

@الهام

سلام عمو جان خوش اون روزا يه گرد پايي ميتكوندين مي دونم كه سرت شلوغه ولي واقعا از كامنت هات لذت مي برم

شما لطف دارين و ممنون از نگاه زيباتون

@قلم

سلام ممنون پس كم سعادتي از ما بوده كه زودتر به وبلاگ شما سر نزديم ممنون از لطفتون اميدوارم كه بتونيم يه ارتباط دوستانه وبلاگيه خوب با هم داشته باشيم
به قول موجود معلق برفراز باشيد

نگاه گفت...

@بنده نخودم، شما؟

ممنون حق با شماست

بايد اين شعر با اين مضمون تموم ميشد و ميدونم كه مصرع آخرش اشكال وزني داره هيچ چيز ديگه اي توي اين سال ها به ذهنم نرسيده كه جايگزينش كنم اگه شما چيزي به ذهنتون مي رسه صميمانه پذيرا و ممنون و سپاسگزار هستم

نخود هر آش گفت...

آقا شما نتونستي، ما بتونيم؟!
حالا اگه توي چند دقيقه بخوام بتونم، اينو مي‌تونم:

پرواز را به خاطر بسپار و پر بسوز
گو خود پرنده كيست كه او نيز مردني‌ست!

حالا اين به كنار، خودت چطوري؟
:پي

نگاه گفت...

@نخود هر آش

ممنون از لطفتون ولي من نمي تونم از نوشته شما استفاده كنم

حالا اين به كنار، اي بد نيستم ممنون شما خوب هستين؟

ایگناسیو گفت...

خیلی قشنگ بود

ناشناس گفت...

من خیلی خوشم اومد
اولش فکر کردم مال خود فروغه
به نظر من عالی بود

Away گفت...

این عالی بود. واقعا زیبا بود. درد دل من بود.

ارسال یک نظر